Uanset hvilken designmodel, dine elever tager udgangspunkt i, så skal de givetvis igennem nogenlunde de faser, du ser i modellen til her.
På denne side kan du se tre måde at støtte eleverne i de enkelte faser på.
Modellen her belyser, hvorledes der skal arbejdes i forsøgsfaget i en iterativ (gentagen) proces, som starter med et komplekst problemfelt (wicked problem), som rammesættes til en håndtérbar problemstilling gennem divergent og konvergent tænkning. Ligeledes arbejdes med divergent og konvergent tænkning i idégenereringsfasen, inden et digitalt artefakt konstrueres. Gennem processen opøves kompetencer til argumentation for valg og introspektion, som handler om at blive bevidst om egne designkompetencer.
Der findes rigtig mange designmodeller, som folder faserne i denne procesmodel ud på forskellig vis. Du kan læse om de mest brugte i en dansk kontekst her:
Se ordlisten her, som kort forklarer de begreber fra teknologiforståelsesfaget, som specifikt knytter sig til kompetenceområdet "Digital design og designprocesser"
På teksperimentet er materialet bygget op over det, de kalder for idékredsløbet. Hertil er der produceret en stribe små film, som hjælper eleverne til at forstå, hvordan de skal arbejde i de enkelte faser. Du finder videoerne her:
https://vimeo.com/showcase/5916899
Derudover findes der ressourcer, du kan downloade og bruge, fx disse skabeloner, som du finder i mappen her:
Delforsøg: Afprøvning af teknologiforståelse som fag, 6. klasse
Kig de enkelte aktiviteter igennem og pluk i dem, som det passer dig og dine elever.
Delforsøg: Afprøvning af teknologiforståelse som fag, 7. klasse
Kig igennem og benyt enten materialet, som det er, eller lad dig inspirere til at lave dine egne elevark