Nedenfor ser du en række forslag til, hvor du kan finde materiale til din egen forforståelse af feltet. Ressourcerne er fortrinsvis målrettet voksne, men nogle af elementerne kan også - med didaktisering - anvendes sammen med de ældste elever i grundskolen.
Ressourcerne handler for en stor dels vedkommende om, hvordan mere eller mindre intelligente algoritmer i stigende grad influerer vores liv på godt og ondt. Samtidig omgiver vi os med flere og flere ting, som kommunikerer med nettet og hinanden, mens de opsamler data på vores adfærd - det, der kaldes Internet of Things (IoT), og hvis det kobles med vores forbundethed gennem sociale medier og de mange online services fra virksomheder og institutioner, som vi benytter os af, Internet of Everything (IoE).
Helt overordnet handler teknologiforståelse om at kunne forstå, interagere med og tage kritisk stilling til de mange muligheder, som den teknologiske udvikling åbner op for - og de samfundsændringer, som den uvægerligt fører med sig. Set i det lys kan man argumentere for, at teknologiforståelse som fag eller faglighed i grundskolen peger frem mod aktivt medborgerskab og i sidste instans almen dannelse.
CFU Danmark har i samarbejde med dataetisk ekspert Pernille Tranberg udarbejdet en workshop, hvis formål er at give lærere, pædagoger, vejledere og skoleledelser en forforståelse, som gør det nemmere at arbejde med området i undervisningen.
Alle workshopmaterialer findes her: https://xn--dataforstelse-xfb.dk/
Artiklen er stillet gratis til rådighed af Zetland. I artiklen gennemgås, hvordan det offentlige Danmark i stigende grad benytter kunstig intelligens og data i forskellige sammenhænge. Artiklen belyser undervejs en række etiske problemstillinger i forbindelse med konkrete eksempler, og er derfor velegnet som baggrundsviden til din undervisning. I de ældste klasser kan eleverne måske arbejde direkte med artiklen også.
Vincent F. Hendrics og Camilla Mehlsen har i 2019 forfattet dette undervisningsmateriale: "LIKE - Shitstome, fake news, fear of missing out. What's not to like?"
Materialet er primært henvendt til ungdomsuddannelserne, men er i høj grad også relevant for undervisere i grundskolen. Derudover vil en del af materialets tekster og øvelser også kunne anvendes med elever i udskolingen. Materialet er inddelt i fem kategorier:
Mig og mine normer på nettet
Mig og mine medier
Mig og min opmærksomhed
Mig og mine (mis)informationer
Mig og mine meninger
Materialet kan downlades kvit og frit her: https://digitaluddannelse.org/
De fremhævede bøger og debattører nedenfor er væsentlige stemmer i debatten om, hvad programmering, data og øget digitalisering gør ved os som mennesker og vores samfund. De indsatte videoer giver en forholdsvis hurtig indføring i hovedpointerne, hvis tiden ikke er til at læse bøgerne.
Udgav i 2010 bogen "Program or be programmed", som stadig er aktuel. Videoen til højre er kort - 6 minutter - men giver en fin indføring i bogens hovedpointer
"Algorithms are opinions embedded in code!"
Varighed ca 1 time
Varighed ca 1 time
Antologien belyser etiske og samfundskulturelle perspektiver gennem forskellige indlæg og der rejses en række centrale spørgsmål, bl.a:
"På hvilken måde udgør de nye datastrømme en trussel mod demokratiet?"
"Hvor flyder ansvaret hen, og kan individet bevare magten over egne data?"